Africa, you were amazing! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Ruby Nieuwland - WaarBenJij.nu Africa, you were amazing! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Ruby Nieuwland - WaarBenJij.nu

Africa, you were amazing!

Door: Ruby

Blijf op de hoogte en volg Ruby

25 Juni 2014 | Tanzania, Dar es Salaam

Hallo lieve lezers,

Het zit erop! Mijn laatste blog vanuit Afrika.. Wat is het snel gegaan..

Zoals ik jullie in de vorige blog vertelde, zijn we afgelopen week op tour geweest! Dit was een mooie afsluiter van dit waanzinnige Afrika avontuur.
Op maandag 16-6 werden we om 5.30 opgehaald bij ons hostel in Johannesburg, zo hadden we tenminste nog iets aan onze dag.. Na 2 uurtjes rondrijden en iedereen overal opgehaald te hebben, waren we compleet! Onze groep bestond uit 12 personen; 5 Nederlanders, 2 Britten, 1 Canadees en 4 Aussies. Een erg leuke, jonge groep. Na deze eerste dag heel lang te hebben gereden, kwamen we ’s avonds aan bij onze eerste camping in Botswana. Hier kon het feest beginnen; onze eigen tent opzetten in het licht van de koplampen van de auto.. Na zo’n 20 minuten kloten, kwamen we er al snel achter dat de tent vrij eenvoudig was om op te zetten. Eenmaal de truc door, stond ‘ie zo. Met al onze bagage en dunne matrasjes in de tent, was er ook werkelijk geen centimeter meer over.. Pastte precies, zullen we maar zeggen. Na ons diner was het tijd ons klaar te maken voor de eerste nacht.. Wát was het koud.. Met een vest aan, lange broek en sokken hebben we ons in onze mummieslaapzak gestort en hebben we een poging gedaan te gaan slapen. Omdat er geen kussens waren, heb ik deze provisorisch gemaakt met mijn sjaal, badhanddoek en mijn Ethiopian Airlines dekentje! Omdat je met het dunne matrasje eigenlijk zo goed als op de grond lag, duurde het even voordat we onze juiste slaaphouding hadden gevonden. Na zo’n 5685x tegen elkaar te hebben gezegd dat het zoooo koud was, dat het kut lag en na 100x de vraag over en weer ‘slaap je al?’, zijn we uiteindelijk in slaap gevallen. Midden in de nacht werd ik wakker, 2.50 om precies te zijn en moest zó nodig plassen.. Gezien het feit dat het toiletgebouw 5 minuten lopen was, er geen lichten waren en we in een National Park zaten waar de beesten rondliepen en ik geen idee had wat ik allemaal tegen kon komen, durfde ik mijn tentje niet uit.. Jullie begrijpen, de rest van de nacht heb ik dus ook niet meer geslapen! Wat was ik blij dat om 7.00 mijn wekker afging en ik ‘legaal’ mijn tent uit kon! Na het afbreken van onze tent en een luxe ontbijtje, konden we vertrekken.

Ook dag 2 hebben we de hele dag in de auto gezeten en ook hier kwamen we in het donker aan op de volgende camping, vlak voor de grens van Zimbabwe. Na het opzetten van onze tent, wat al veeeeeeeel sneller ging dat op dag 1, hebben we genoten van een heerlijk buffet. Op deze camping liepen olifanten rond! Heel bijzonder en super gaaf om ze vanaf je stoel op 5 meter voorbij te zien lopen. Op deze camping was het veel minder koud en was ik zó moe, dat ik zó in slaap ben gevallen. De volgende ochtend zijn we om 4.30 opgestaan, zodat we vroeg bij de grens van Zimbabwe waren. Het kan hier namelijk nogal lang duren allemaal.. Uiteindelijk hebben we een uur in de rij gestaan voordat we ons visum hadden! Zimbabwe, here we come!

Rond 13.00 arriveerden we op de camping bij de Victoria Falls, waar we 2 nachten zouden blijven en waar het mogelijk was je tent te upgraden! Janouk en ik hebben ervoor gekozen om een al ‘staande’ tent te nemen met een écht bed en een kussen. Even 2 nachten lekker slapen. ’s Middags hebben we met z’n allen een tour door de Victoria Falls gedaan. Gehuld in mooie oranje regenjassen, kon onze tocht beginnen! We hebben gekeken op de verschillende uitzichtpunten en hebben bijna alle kanten van de Falls kunnen zien. Waaaaauw, wat zijn ze mooi.. Zóveel water en zó groot! Heel bijzonder om te zien.. Wel waren we blij met onze regenjassen, want wát waren we nat.. Haha.
’s Avonds hebben we met de hele groep Nederland-Australië gekeken.. En wat waren die Aussies stil..

De volgende dag was echt een hoogtepunt van mijn reis door Afrika! We hebben namelijk een helikoptervlucht gemaakt boven de Victoria Falls. Nu zie je pas écht hoe groot alles is en hóeveel water het allemaal bij elkaar is.. Wat ik allemaal gezien heb kan ik moeilijk beschrijven met woorden, fe-no-menaal! Ik heb de film van de heli vlucht gekocht, dus voor de liefhebbers.. Jullie kunnen het met eigen ogen komen bekijken. ’s Middags zijn we naar de brug gelopen bij de Victoria Falls, de grenslijn tussen Zimbabwe en Zambia. Bij deze kan ik jullie dus ook melden dat ik in Zambia ben geweest. Verder hebben we deze dag wat aan het zwembad gehangen en zijn we met de hele groep wezen dineren bij Mamma Africa.

Op vrijdag zijn we weer teruggereden naar Botswana. Na het opzetten van onze tent - deze keer in het licht - en een uitgebreide lunch, hadden we van 15.00-18.00 een gamedrive door het Chobe National Park. Een erg mooi park, met veel groene natuur aan de waterlijn. We hebben hier weer veel verschillende dieren gezien, helaas geen neushoorns.. Deze leven in het gebied waar de auto’s niet mogen komen. Deze dag hebben we afgesloten met een gezellig kampvuur en heerlijk eten van de braai.

Na zaterdag weer een hele dag rijden, kwamen we rond 15.00 aan op alweer onze laatste camping. We wisten onze tent in recordtijd op te zetten en binnen 5 minuten stond ‘ie! Deze camping was erg ‘natuurlijk’.. Zelfs de wc stond hier in de open natuur, achter een muurtje. Niks geen deur, maar lekker de natuur in kijken als je op het toilet zit.. Weer eens wat anders.. Na ons ‘laatste avondmaal’, een heerlijk buffet, was het tijd om ons voor de laatste keer in onze tenten te storten.

Op zondag zijn we om 6.00 bepakt en bezakt weer vertrokken richting Johannesburg! Rond 16.00 waren we weer bij ons hostel en hebben we van de hele groep afscheid genomen. Wat een heerlijke week en wat een heerlijke groep. Ik heb genoten!

Weer helemaal fris en fruitig hebben we maandag ons écht allerlaatste Afrikaanse uitstapje gemaakt. We zijn naar het Lion Park in Johannesburg geweest. We begonnen met eerst een gamedrive van een uur langs alle verschillende leeuwenkampen, waar we gewone leeuwen, witte leeuwen (die overigens prachtig zijn), cheeta’s en lelijke wilddogs hebben gezien. Tot slot mochten we nog even spelen met de babyleeuwtjes.

Maandagavond hebben we Zuid-Afrika al achter ons gelaten en zijn we weer teruggevlogen naar Dar es Salaam in Tanzania, waar we dinsdagochtend om 4.40 aankwamen. Na een paar uurtjes slaap, zijn we met de Tuktuk naar de plaatselijke markt geweest voor onze zoektocht naar het spelletje Bao. Bao is een typisch Oost-Afrikaans spelletje en hebben we veelvuldig gespeeld op Zanzibar. Na zo’n 2 uur zoeken, hebben we het spelletje gevonden.. Ook onze rondrit in de Tuktuk was werkelijk hilarisch.. Lekker scheuren door het chaotische verkeer van Dar.

Op dit moment hebben we alles ingepakt en zijn we helemaal klaar voor ons vertrek naar Nederland.. Om 18.20 uur Oost Afrikaanse tijd, zullen wij de lucht in gaan en zullen morgenochtend om 7.35 uur Nederlandse tijd, landen op Brussel. Hoewel ik erg veel zin heb om iedereen weer te zien, heb ik stiekem helemaaaaaaal geen zin om weer terug te keren naar Nederland..

Afrika, bedankt voor alles!
En jullie in Nederland, tot snel!

xxxxxxxxxxxxxxxxx

• 25 Juni 2014 - 11:48

Oma/opa N.:

We hebben ontzettend genoten van je fantastische blogs,maar aan alles komt een eind zoals je weet.
    Oh wat zijn we blij als we je weer zullen zien.
    Goede vlucht en tot gauw.

• 25 Juni 2014 - 11:56

Wilfred:

Hoi Ruby, ook al is het je laatste verslag, het was weer een genot om te lezen. Ik snap dat je best nog wel wat langer had willen blijven daar, maar komt toch maar weer naar hier hoor, iedereen zal blij zijn je weer lekker in Holland te hebben. Goede vlucht en tot morgen. Doeg, groetjes Anja Hessler, Wilfred en Chavi.

• 25 Juni 2014 - 11:56

Patricia Schepers:

Was erg leuk om al je belevenissen te lezen, vind het ook leuk om je straks weer in het polderhuis te zien hoor.

• 25 Juni 2014 - 12:36

Janica :

Yeeeeehhhhhhh!!!!!

Morgen is het eindelijk zo ver!! Weer lekker thuis!!
    Hoewel we bijna dagelijks contact gehad hebben via de app en mee hebben kunnen reizen via je blogs met de vele hilarische verhalen en de meest prachtige foto's vind ik het toch heerlijk dat je vanaf donderdag weer gewoon lekker bij ons aan tafel schuift!!
    De " Afrikaanse" periode is best ontzettend snel voorbij gegaan en heeft je heel veel moois opgeleverd .... naast mooie foto 's , vele nieuwe contacten en vriendschappen vooral een ongelooflijk mooie levenservaring! Ben een ietsiepietsie jaloers maar bovenal mega trots!!

Tot morgen, je mamsie!!!

• 25 Juni 2014 - 12:39

Mirjam:

Leuk geschreven weer Ruub! Bizar wat je allemaal beleefd hebt... Goede reis en hopelijk tot snel! Xxxxxx

• 25 Juni 2014 - 12:44

Oma En Opa H:

Lieve Ruby,

Wij hebben je laatste blog ontvangen en gelezen. Misschien niet de juiste terminologie ( woordgebruik )
    maar wij zijn blij dat je weer naar huis komt en dat wij weer echt kunnen knuffelen en kussen.
    Tot morgen veel liefs van Oma en mij.

• 25 Juni 2014 - 12:54

Willy Van Pelt:

Ruby...weer een geweldig verhaal en je hebt maanden nodig om alles thuis te vertellen.....wat stoer van je om zo,n grote poes te aaien daar is Gizmo maar een kleintje bij...goeie reis en zie je vast wel morgen
    groetjes Lucas en Willy

• 25 Juni 2014 - 13:09

Anja:

Lieve Ruby

Prachtig geschreven op een paar mooie woorden na hahaha Helaas komt aan deze reis ook weer een einde maar we zijn heel blij om je weer terug te zien Een heel goede vlucht

Liefs Anja Wilfred en chavi

• 25 Juni 2014 - 13:12

Kees:

Lieve Ruby,

Je "African dream" is bijna over. Wat nu nog rest zijn een paar uurtjes op het vliegveld en een lange reis terug en bovenal je geweldige ervaring en herinneringen aan dit mooie continent.
    Ook Janouk kan je na deze periode als vriendin in je hart sluiten.
    Wat hebben we genoten van je blogs en de twee weken dat we met het hele gezin mee konden genieten van de Afrikaanse sfeer en gewoontes.
    Wat zijn we morgen allemaal weer blij als je je voeten weer op Belgische bodem zet en elkaar weer eens lekker kunnen knuffelen.
    Voor nu een hele goede terugreis en we zien elkaar morgenochtend eindelijk weer eens live.

XXX van een hele trotse vader

• 25 Juni 2014 - 13:39

Linda:

Lieve Ruby
    Regelmatig jouw reisverslag gelezen en mee genoten. Je avontuur zit nu in je rugzak voor de rest van je leven.......en je kan daar altijd geluk..herinneringen en ervaringen uit halen en die toe passen in je dagelijks leven of van na genieten. Je bent een kanjer en goede reis terug xxx

• 25 Juni 2014 - 13:50

Yolanda:

Lieve Ruby, maatje van Janouk.

Het zit erop, jullie Afrikaanse avontuur...
    Wat ben ik trots op jou en op Janouk, want samen hebben jullie het toch maar mooi gedaan.
    Fijn was het om steeds weer via jullie blogs getuige te mogen zijn van jullie belevenissen.
    Bijzonder was het om dat in mei met eigen ogen te mogen aanschouwen; de Afrikaanse kleuren, geuren en cultuur. Des te beter begrijp ik dat afscheid van zo'n machtig mooi land ook even slikken zal zijn. Als straks de grote ijzeren vogel zijn wielen van de startbaan intrekt en koers zet richting Nederland mogen jullie elkaar knijpen in de vliegtuigstoel en voelen dat jullie je eigen droom waar hebben gemaakt.
    Breng de vuile was en de souvenirs maar mee in je backpack en koester de mooie herinneringen en jullie vriendschap in je hart.
    Fijn dat je er altijd was voor Janouk. Het heeft mij vaak gerustgesteld dat jullie zo ver van huis in ieder geval altijd elkaar hadden.
    Goede reis, dikke kus en tot morgen
    XXX
    Janoukies mama

• 25 Juni 2014 - 14:12

Jacqueline Derksen:

Ruby
    Het wordt saai maar ook ik heb genoten van je blogs, ik vond het erg leuk om op deze manier mee te genieten van jouw avontuur.
    Dit pakt niemand je meer af.
    Ik hoop dat de terugreis soepel gaat en ik ken een aantal mensen die niet kunnen wachten om je in hun armen te sluiten.
    Lieve groetjes
    Jacqueline

• 25 Juni 2014 - 16:28

Henny:

Hoi Ruby, wat een ervaringen hebben jullie opgedaan de afgelopen maanden maar wat kan ik meevoelen met jullie ouders die zoooooo blij zijn om jullie weer in de armen te kunnen sluiten, ik verheug me op jou verhalen die ik vast en zeker in augustus te horen krijg, een goede reis naar huis.
    Groetjes,
    Henny

• 25 Juni 2014 - 16:44

Mario:

Jippie,

We zijn blij je weer bijna te zien.

x Mario, Anne-Christien en Lodewijk.

• 25 Juni 2014 - 18:19

Yvonne:

Genoten van al je verhalen en denk dat je dit nooit meer vergeet. In ieder geval een goede terugreis en welkom thuis. Ik denk dat er een paar mensen staan die met smart op je staan te wachten op het vliegveld.

x Yvonne

• 25 Juni 2014 - 18:20

Theun:

Hoi Ruby,
    Wat een belevenissen weer in zuidelijk Afrika. Kamperen is heel leuk, maar je moet wel kunnen slapen, dus meteen upgraden voortaan. En je, die Victoria Falls zijn geweldig mooi, daar wil ik nog wel eens heen. Gewone leeuwen? Nee witte deze keer en aaibaar ! Je ouders en broertje en zusje zullen blij zijn, dat je weer terug komt, want ze missen je echt wel! Kom veilig thuis samen en wat jullie samen hebben beleefd kan niemand je meer afnemen, dat is uniek. Ik zie je vast binnenkort weer. Groetjes en liefs
    Theun

• 25 Juni 2014 - 23:47

Serena De Jonge:

Zo ruub de tijd is echt mega snel gegaan zeg! Maar wat heb jij een gave dingen meegemaakt zeg!

• 25 Juni 2014 - 23:49

Stéphanie Slaman:

Ruub, het was geweldig om te lezen wat je allemaal hebt meegemaakt de afgelopen maanden! Jammer dat aan zo'n mooie reis ook een einde komt hè..maar de herinneringen blijven en deze tijd pakt nooit meer iemand van je af!
    Hele goede reis terug en ik hoop je snel weer een keer te zien en nog meer te horen over je belevenissen xxxx

• 25 Juni 2014 - 23:51

Brigitte Van Der Matten:

Prettige terug reis en de fam is blij dat je straks weer terug bent.

• 25 Juni 2014 - 23:54

Eelkje:

Wat hebben we genoten van je reisverslagen zullen het gaan missen.We wensen je een goede vlucht naar Nederland en hopen je binnenkort weer te zien. Veel liefs van Henk en Eelkje xxxxx

• 26 Juni 2014 - 00:00

Oma Boy En Babette:

Ruby een hele goede reis toegewenst. Iedereen is weer blij en verheugt zich op je thuiskomst.

• 26 Juni 2014 - 00:02

Wilma Van Der Klooster:

Ik zou blij zijn als je weer onder de Polderhuis girls bent!

• 26 Juni 2014 - 11:03

Astrid Verduijn:

Wat een mega tijd heb jij gehad.

Maar vooral leuk om te lezen hoe jij alles ervaren hebt.

Dank je wel voor het mee genieten. Echt super.

• 29 Juni 2014 - 09:34

Laura:

Hai Rub! Een wat late reactie maar was zoals je weet een weekje bij Maxime in Mallorca.
    Je zal echt even moeten afkicken letterlijk en figuurlijk. Dit kunnen ze je nooit meer afnemen.
    Kus. Laura