Prachtige dieren en heel veel gezelligheid! - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Ruby Nieuwland - WaarBenJij.nu Prachtige dieren en heel veel gezelligheid! - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Ruby Nieuwland - WaarBenJij.nu

Prachtige dieren en heel veel gezelligheid!

Door: Ruby

Blijf op de hoogte en volg Ruby

13 Mei 2014 | Tanzania, Zanzibar

Jambo jambo,

Omdat m’n laatste blog dateert van alweer bijna 3 weken geleden, is het weer de hoogste tijd jullie een update te geven. En wat heb ik weer een hoop te vertellen.. Vandaar bij deze alvast m’n excuses voor de blog die hoogstwaarschijnlijk erg lang is geworden!

Ik zal beginnen op zaterdag 26 april, de dag dat – na lang aftellen – eindelijk onze ouders zouden arriveren. Omdat wij niet wisten of dat zij de boot wel of niet hadden gehaald, stonden we daar als 2 zenuwpezen te wachten op de boot, die natuurlijk nog even op zich liet wachten.. Toen eindelijk de boot in zicht kwam, begon de zoekactie.. Heel de boot afspeuren tussen alle Afrikaantjes naar die paar ‘’mzungu’s’’ (blanken).. En ja hoor, daar stonden ze! Yessss, ze hadden de boot gehaald! De blijdschap die we op dat moment voelden kan ik niet omschrijven, maar wat waren we intens gelukkig om na lange tijd onze ouders, broer en zus weer in de armen te hebben!

De eerste avond hebben we ze de nightmarket laten zien, waar we er gelijk van beschuldigd werden niet al ons eten te hebben betaald.. Wat een warm welkom in Afrika! Voor de volgende dag hadden Janouk en ik een dealtje gemaakt met Captain Juma, die met ons naar Prison Island is gevaren en waar nu ook de rest van de familie de grote schildpadden kon zien! Na deze ervaring zijn we doorgevaren naar de zandbank, waar iedereen helemaal lyrisch was over het mooie, blauwe, heldere water! Op het moment dat wij lekker konden zwemmen en zonnen, heeft Captain Juma de nodige visjes op het vuur gegooid en konden we daar in de felle zon genieten van een visbarbecue van onder andere garnalen, inktvis, kreeft en tonijn.

De maandag werd voor Janouk en mij een serieuzere aangelegenheid.. We zouden onze gasten Stone Town laten zien.. En gezien het feit dat we hier zelf ook nog steeds verdwalen, hebben we dit vooraf goed voorbereid! En, beste lezers, ik kan jullie vertellen dat we het er goed vanaf hebben gebracht! ’s Morgens heb ik eerst samen met pappa een bezoekje gebracht aan het ziekenhuis! Na alle wilde verhalen, wilde hij nu met eigen ogen wel eens zien hoe het er allemaal uitziet en hoe het er aan toe gaat daar. Pappa was behoorlijk onder de indruk van onder andere het sanitair en gaf aan dat ze in dit ziekenhuis zo ongeveer 50 jaar achterlopen met alles. Misschien over 50 jaar maar weer eens terugkeren naar hier dan?! Maargoed, na dit ziekenhuisbezoekje hebben we de rest opgehaald en kon onze tocht beginnen. Allereerst wilden we ons huis laten zien en alle mensen van het project, zodat iedereen zich ook een beeld kan vormen bij alle verhalen die we vertellen. Maar hier kom je natuurlijk niet zomaar, dus mocht iedereen genieten van een heerlijk ritje in de dalla dalla. Na een hoop gezucht, gesteun, gekreun en geklaag dat het écht krap was en erg onmenselijk, hoop ik dat het respect voor Janouk en mij weer wat gestegen is, gezien het feit dat wij al 3 maanden en minstens 2x per dag gebruik maken van dit ‘heerlijke’ vervoersmiddel! Verder hebben we in Stone Town het huis van Freddie Mercury laten zien, de slavenmarkt, zijn er nog wat souvenirs geshopt en hebben we nog wat rondgedwaald door alle kleine straatjes.

Na dit alles zijn we de volgende dag vertrokken naar de andere kant van het eiland, om 5 dagen lekker niks te doen en uit te rusten in een resort. Dit prachtige, kleinschalige resort, telde 6 kamers, waardoor we bijna een privé resort tot onze beschikking hadden! De kamers waren erg mooi en ruim, het strand prachtig en de bediening erg aardig, waarbij de ‘big boss’ de hele dag bij alles riep “no problem at all!”. Vooral het ontbijt vonden Janouk en ik een groot walhalla, omdat we eindelijk eens iets anders hadden dan droge toast met jam. Buiten al het luieren om, hebben we een bezoekje gebracht aan het schooltje en het dorpje van ober Ali. Hoewel ik op dit eiland al aardig wat gezien heb, was dit dorpje best even een shock. Wát een armoede.. Geen stroom en 1 openbare douche voor heel het dorp.. Geen idee of er inderdaad ook water uitkwam.. Ali liet heel trots zijn eigen huisje zien, welke hij helemaal zelf had gemaakt.. Om eerlijk te zijn zou dit in Nederland misschien net door kunnen voor schuur.. Op dat moment was een grotere overgang niet mogelijk.. Van waanzinnig luxe resort, naar pure en diepe armoede.. Wat kan het leven soms toch oneerlijk zijn..

Na heerlijke dagen in het resort, was het zondag 4 mei tijd om koers te zetten naar het binnenland van Tanzania om op safari te gaan. Vol goede moed arriveerden we op het vliegveld van Zanzibar.. Omdat het nog steeds Afrika is en er hier geen scanapparaten waren, werden álle backpacks en tassen handmatig gecontroleerd, wat een eeuwigheid duurde. Eenmaal aan de balie werd ons doodleuk verteld dat er maar 7 boardingpasses waren in plaats van 9.. Janouk en ik konden niet mee.. Waar we de baliemedewerker duidelijk probeerde te maken dat dit belachelijk was omdat we nu al onze overstappen zouden missen en een hele dag safari, keek hij ons alleen maar lachend aan en was niet van plan actie voor ons te gaan ondernemen en vertelde ons dat we de volgende ochtend om 8 uur de eerste vlucht wel konden nemen.. Op dit moment was ik zó klaar met alle Afrikanen, dat ik die vent wel over z’n balie had kunnen trekken.. Gelukkig voor hem dat ‘ie geen Nederlands verstond.. Inmiddels zou het vliegtuig al over 10 minuten vertrekken.. Na veel geduld, gewacht en gepraat, waren er ‘ineens’ 2 mensen die hun vliegtuigstoel wel voor ons wilde afstaan.. Wat een opluchting, we konden toch nog mee.. Maar na de vraag wie deze 2 mensen dan waren om ze te kunnen bedanken, snapten ze er ineens niets meer van en verstonden ze geen Engels meer.. Een heel vaag verhaal, wat ergens niet helemaal klopt.. Maargoed, wij zaten in dat vliegtuig en wij gingen op safari.

Op maandag kon onze safari van start gaan, we hadden er zin in. We begonnen met een ‘lokale’ lunch in Arusha, klaargemaakt door de lokale bevolking. Hier werd direct aan m’n vader gevraagd hoeveel geiten ‘ie voor me wilde hebben.. Waar m’n vader lekker zat te onderhandelen, was m’n moeder heel duidelijk met de mededeling dat ik niet te koop was en ze me gewoon weer mee zou nemen naar huis! Na deze lunch hebben we allereerst Lake Manyara aangedaan. Een prachtig groen park, waar we al buiten het park de eerste olifant spotte! En dat betekende dat nummer 1 van de BIG-5 al kon worden afgestreept! Nog 4 te gaan. Verder hebben we deze eerste dag al een hoop beesten kunnen spotten, zoals giraffen, zebra’s, aapjes, gnoe’s, zwijnen en impala’s. Moe van alle indrukken, zijn we vertrokken naar onze lodge, ergens diep in de bergen.. De 2 dagen daarna hebben we de Serengeti gezien, qua natuur een totaal ander park dan Lake Manyara. De Serengeti was meer een grote Savannevlakte, precies wat je je voorstelt bij Afrika. Hier waren de meeste dieren te spotten, zoals nijlpaaden - die overigens een uur in de wind stinken en rondzwemmen met hun eigen ‘shit’ op hun rug-, leeuwen, de cheeta, hyena’s, het luipaard, verschillende vogels, gnoe’s, impala’s, zebra’s, buffels en opnieuw de olifanten en giraffen! We hebben hier 2 nachten in dezelfde lodge geslapen, midden in de Serengeti, met de aanwezigheid van een hoop gnoe’s bij ons in de buurt die behoorlijk wat herrie maakten! Op dag 2 zaten we al om 6 uur in de auto om de zonsopgang te kunnen zien. Deze dag hebben we bijna heel de BIG-5 kunnen spotten, alleen de neushoorn was onvindbaar. Omdat we al voor dag en dauw vertrokken waren vandaag, hadden we zowel een breakfastbox, als een lunchbox meegekregen. Daar zaten we dan, te eten uit onze kartonnen boxjes.. Haha. Ik was erg onder de indruk van de olifanten die zó dicht langs onze jeep liepen, dat je zelfs hun wimpers kon zien en ze makkelijk had kunnen aanraken. Ook de giraffen en zebra’s waren erg dichtbij, zó bijzonder! Verderop lagen er een stuk of 14 leeuwen met jongen onder een boom, wat een mooi plaatje! Ook het luipaard kon door onze drivers gespot worden, liggend in een boom. Het was even zoeken en goed kijken, maar hij lag er echt. Daarnaast hebben we een stukje kunnen zien van de ‘big migration’ van de zebra’s en de gnoe’s, die al bezig waren met de voorbereidingen voor hun grote migratietocht naar Kenia. Opeens werd er door de driver plankgas gegeven en werd er gescheurd als een gek.. Er was namelijk een cheeta gespot, dus we moesten haasten. En inderdaad, daar liep ie, op z’n dooie gemakje door het veld. Vandaag ook de buffels heel dicht bij onze auto gezien, waarvoor de driver écht niet wilde stoppen voor de foto, omdat het te gevaarlijk was.. Vanaf een uitzichtpunt na een behoorlijke klim, hadden we prachtig uitzicht over de hele Serengeti. Ook hebben we de ‘simba-kopjes’ gezien, de rots in de Serengeti die centraal staat in de film de Lion King. Helaas heb ik niet met eigen ogen de ‘beroemde rots’ kunnen zien waarop Simba wordt getoond, maar ach.. Op dag 4 stond de NgoroNgoro krater op het programma en zaten we ook weer om 6 uur in de auto. Boven in de bergen had je een prachtig uitzicht over de hele krater, waanzinnig. We zijn langzaam naar beneden gereden en hebben deze dag nog genoten van alle dieren en de mooie natuur. Hier hebben we het nog enige ontbrekende dier van de BIG-5 gespot; de neushoorn. Hij was erg ver weg, maaaaaaar, we hebben ‘m gezien, allemaal! Hoeraaaa, onze BIG-5 was compleet, we kunnen met een gerust hart naar huis. Deze dag hebben we afgesloten met een zoektocht naar grote leeuwen, met zo’n dikke leeuwenkraag. Uiteraard hebben we deze ook gespot, ze lagen vlak naast de auto! Moe maar voldaan na deze 4 dagen vol dieren, stof happen en rondsjezen in de jeeps, zijn we vertrokken naar onze laatste lodge, waar we met elkaar deze 4 dagen nog eens uitgebreid nabesproken hebben. De volgende ochtend zijn we om half 6 vertrokken naar het vliegveld in Arusha, waar we weer afscheid moesten nemen van elkaar! Toch weer even slikken.

Lieve pap, mam, Roan, Romée, Theun, Yolanda en Jelle, bedankt voor de afgelopen 2 weken, ik heb met volle teugen genoten en vond het heerlijk jullie weer even heel dichtbij te hebben.

Inmiddels zijn Janouk en ik weer gearriveerd op het mooie Zanzibar en zullen wij zaterdagochtend vertrekken naar Kaapstad, om ons backpack avontuur door Zuid-Afrika van start te laten gaan. Wat ook gelijk betekent dat dit mijn laatste verslag vanuit Zanzibar is! Mijn volgende verslagen zullen dus vanuit Zuid-Afrika gaan komen. Onder dit verslag weer wat toegevoegde foto’s. Voor meer foto’s van mijn hele avontuur door Afrika, kan ik jullie doorverwijzen naar mijn facebook-pagina, waar ik een heel album heb geüpload.

Voor nu zijn jullie weer even volledig op de hoogte en gaan wij nog even genieten van onze laatste 4 dagen op Zanzibar! Tot blogs weer. xxxxxxxxxxxxxxxx

• 13 Mei 2014 - 18:23

Willy Van Pelt:

hoi Ruby ...weer een heerlijk verhaal van je.....we hadden hiervan al wat van je ouders gehoord, maar blijft leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt....was best heftig natuurlijk om weer afscheid te moeten nemen na zo,n heerlijke vakantie met z,n allen....nu weer totaal andere dingen mee gaan maken in zuid afrika.......veel plezier en pas heel goed op elkaar.....
    groetjes Lucas en Willy

• 13 Mei 2014 - 18:54

Ineke:

Super weer om je verslag te lezen!!!! Jeetje wat een reis, om nooit te vergeten. En super dat je ouders en broer en zusje dit ook mee konden maken, Heel veel plezier en een super reis gewenst door Zuid-Afrika.
    Genieten en uitkijken xxxx

• 13 Mei 2014 - 19:29

Romée :

Lieve Ruub,

Het was een hele bijzondere reis, eentje om nooit te vergeten. Ook al waren de prachtige witte stranden en het blauwe water voor jou en Janouk inmiddels meer dan 'normaal' geworden, heb ik mijn ogen uitgekeken! Wat was het mooi! En wat was die safari super. Heel bijzonder om al die grote dieren ineens zo dichtbij te zien. En wat was het natuurlijk ontzettend fijn je weer te zien! Het waren twee super gezellige weken met de hele club!
    Dit blog was natuurlijk wel één van je leukste om te lezen, omdat ik alles met eigen ogen heb gezien!
    Het besef dat het nu allemaal weer voorbij is, is natuurlijk wel even pijnlijk na al die maanden daagjes aftellen en op de vakantie uitkijken.. Nu maar aftellen totdat je weer gezellig thuis bent!

Heeeeeeele dikke smakkerd van je zusje!

• 13 Mei 2014 - 19:44

Janica :

Hallo schattie,

Wat een uitgebreid verslag weer, leuk hoor!
    Meis, wat was het heerlijk je weer te kunnen zien en live te kunnen spreken i.p.v. via de app maar vooral om je te kunnen knuffelen en zoenen!
    Met bewondering en vol respect hebben we gezien hoe geïntegreerd jullie zijn op Zanzibar .... het Swahili vloeit uit jullie mond .... Jullie zijn zo zelfstandig geworden .... deze stage heeft jullie zoveel meer gebracht dan alleen levenservaring ....
    Dat we je niet hebben verkocht voor een kudde geiten was niet alleen uit praktisch oogpunt .... een schelp meesmokkelen in een bh wil nog wel lukken maar een kudde geiten past daar echt niet .... nee Ruubje .... we hebben je graag weer gezond en gezellig thuis vanaf 26 juni ..... en we kijken wel graag op kerstavond met de de Jagertjes "all you need is love" maar we zijn absoluut geen fan van "ik vertrek"!!
    hoewel chocolade bruine kleinkinderen ongetwijfeld prachtig zijn om te zien moet ik er niet aan denken dat jij je hart in Tanzania / Zuid- Afrika / Botswana of Zimbabwe verliest aan een plaatselijke knappe kerel. Die lopen er in Nederland vast ook wel ..... gewoon terugkomen en goed zoeken!!
    Geniet met volle teugen van alles wat jullie gaan zien in de komende reis maar pas daarnaast ook goed op elkaar. Laat ons meereizen via je blog of via facebook. Dag lieverd, tot 26 juni. XXXX

• 13 Mei 2014 - 20:00

Henny:

Hoi Ruby, wat een heerlijk verslag weer en wat zullen jullie genoten hebben met de familie erbij, heel veel plezier tijdens jullie verdere reis door Afrika, w.s.l. bij je volgend verslag heb ik iets meer te vertellen vanuit Thailand, groetjes

• 13 Mei 2014 - 20:36

Kees:

Hey grote dochter,

Wat waren het 2 fantastische weken.
    We hebben er lang naar uit gekeken en zijn nu alweer voorbij maar gelukkig hebben we de foto's nog.
    Heerlijk om je weer te zien, te knuffelen en te spreken.
    Wat hebben jullie in die maanden een levenservaring opgedaan zeg.......respect.
    Ja, die geiten had ik toch niet het vliegtuig in gekregen en bovendien is de achtertuin te klein.
    Je bent hier weer van harte welkom en stel die mannen nog maar even uit.
    Heel veel plezier met jullie doorreis naar Zuid Afrika en laat ons weer meegenieten middels je blog.

Dikke kus,

Papsie

• 13 Mei 2014 - 21:05

Anja :

Lieve Ruby We hebben super leuke verhalen gehoord van ja pa en ma
    Wat een fantastisch verslag Heerlijk dat jullie het zo naar je zin hebben . Wij hadden nog wel plaats voor een geitje hoor hahahaha . Meid geniet samen met je vriendin van jullie rondreis Kijk uit en veel plezier Liefs van ons

• 13 Mei 2014 - 21:56

Laura:

Hai Ruby, heel lang geleden vanmiddag je mama gesproken! Ze hebben het echt geweldig gehad willen alleen graag nog 2 weken vakantie om uit te rusten. Dit is echt een ervaring voor jullie allemaal.
    Voor het leven en jullie gaan nog veel meer beleven. Kan je in je rugzakje stoppen!
    Hier gaat alles gewoon gestaag door, de tijd vliegt en ik heb vaak aan jullie gedacht. Volgende week vertrekt Maxime voor 4 maanden naar Mallorca , lekker rustig hahaha Nee hoor ga haar best nog missen.
    Helaas geen safari voor mij maar een weekje op bezoek tussen de andere toeristen op het strand .
    Ga nog even heerlijk genieten van al jullie indrukken na jullie bezoek zijn jullie weer een beetje opgeladen neem ik aan !! Super leuk dat je weer zo snel je blog schrijft !
    Kus
    Laura

• 13 Mei 2014 - 22:25

Patricia Schepers:

Hey Ruby, wat een geweldig verhaal. Het is zo gaaf om te lezen wat jullie nu allemaal weer beleefd hebben. En die safari dat zou geweldig geweest zijn. Doe voorzichtig in jullie backpack avontuur en heel veel plezier.
    Groetjes xxx

• 14 Mei 2014 - 13:20

Saskia:

Hoi Ruby!

Wat een ontzettend leuke en indrukwekkende verhalen!!
    Ik ben blij dat het allemaal goed gaat met jullie daar. Na het eerste verhaal van je....
    pfffff. Maar gelukkig, het loopt goed. Een ervaring om nooit te vergeten.
    nog heel veel plezier daar. Liefs van de kleine kapitein

• 14 Mei 2014 - 14:32

Eelkje:

Hoi Ruby,wat een mooi verslag en geweldige mooie plaatjes.Geniet nog van Zuid Afrika, wij wachten op je volgende verslag.

• 15 Mei 2014 - 08:48

Linda:

Lieve Ruby,

Wat een mooi verhaal en een speciale tijd met je vader, moeder, Roan en Romee. Iets om nooit te vergeten! Nog heel veel plezier in Zuid-Afrika en pas goed op jezelf! Ik ben benieuwd naar je volgende verslag. Veel liefs, Linda

• 15 Mei 2014 - 22:15

Oma En Opa Hessler:

Lieve Ruby,

Ik was bij wilfred en anja om naar de belangrijke wedstrijd tussen Sparta en Dordrecht
    ( voor promotie ) te kijken toen anja vertelde dat je weer een verslag had gewstuurd.
    Omdat het al laat is stuur ik eerst maar dit bericht,alvorens het reisverslag te lezen.
    Van de teruggekeerde hebben alles al gehoord en een groot foto-arsenaal bekeken,
    zodat wij er van overtuig zijn dat jullie hebben genoten.
    Hier gaat alles zijn gangetje zij het dat Oma onlangs is gevallen over een stoeptegel en
    daarbij haar rechter pink heeft bezeerd. Toen zij vorige week woensdag bij de huisarts
    ondersteuner moest zijn heeft Oma het verteld en gezegd dat jaar pink dik en krom
    was. Vervolgens heeft dokter de Ridder daar naar gekeken en hij vond het beter om
    een foto te laten maken. Zo gezegd naar het ziekenhuis, op de foto was te zien dat op
    het onderste kootje ( vlak bij de hand ) een breukje was. Resultaat pink en ringvinger
    aan elkaar getapt en na een week terug komen. Afgelopen woensdag zijn wij terug geweest
    in het ziekenhuis, opnieuw getapten over drie weken ( 04-06 ) terugkomen na het maken
    van een nieuwe foto. Een en ander houd in dat ik wat meer moet doen, het is niet anders.
    Verder is alles goed, en sluit met vele kussen en knuffels van Oma en mij.

• 16 Mei 2014 - 16:27

Yolanda Van Den Boer:

Lieve Ruby,
    Je laatste nachtje op Zanzibar gaat nu bijna in. Je laatste nachtje in een zweterig bed met een luidruchtige Massaiman onder je raam en misschien vandaag de laatste keer het eten van verbrande kip...
    Maar ook de laatste blik op de meest waanzinnige stranden ever. Nog een keertje Swahili praten en souvenirs inslaan en dan de lucht in. South Afrika here they come!
    We hebben 2 weken lang met eigen ogen al het moois mogen zien, dat Zanzibar en Tanzania te bieden hebben. Ons in kunnen leven in jullie leventje daar en de beelden bij de verhalen kunnen plaatsen. Het was een waanzinnige reis, die nog altijd in m'n hoofd zit. Net als de kleuren en geuren van het Afrikaanse landschap en zijn rijke flora en fauna. Schitterend was het en onvergetelijk.
    Morgen start een nieuw avontuur voor jou en je maatje Janouk. Het rondreizen van het Zuidelijkste puntje van dit continent. Kaapstad, Johannesburg, Kaap de goede hoop en ook nog een avontuurlijke excursie in het Chobepark en bij de Victoriafalls erachteraan om nog meer dieren te spotten. (De witte neushoorn wellicht?) Ik heb me laten vertellen, dat je daar in een kanootje kunt peddelen tussen de neushoors. Of je dat wil is de vraag...
    Ik wens jullie een goede vlucht en heel veel plezier onderweg. Doe nieuwe indrukken op en maak ons daar zo nu en dan deelgenoot van. Want zowel jouw mama als ik reizen toch dagelijks weer in gedachten met jullie mee. Net zolang tot jullie weer op Belgische bodem landen.
    Dikke kus uit het zonnige Brabant,
    Yolandaxxx