Dag ziekenhuis, hallo BIG-5 en Kaapstad! - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Ruby Nieuwland - WaarBenJij.nu Dag ziekenhuis, hallo BIG-5 en Kaapstad! - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Ruby Nieuwland - WaarBenJij.nu

Dag ziekenhuis, hallo BIG-5 en Kaapstad!

Door: Ruby

Blijf op de hoogte en volg Ruby

25 April 2014 | Tanzania, Zanzibar

Hallo lieve, trouwe bloglezers,

Het zit erop! De stage in het ziekenhuis is ten einde. Wat heb ik de afgelopen maanden veel gezien en wat is de tijd achteraf toch snel gegaan! Naast alle ellendige en verdrietige dingen, heb ik ook veel mooie dingen mogen zien. Ik realiseer me ook, dat alles wat ik hier heb kunnen zien, in Nederland nooit mogelijk was geweest.. Van de operatiekamers tot aan bevallingen en van MRI-scans tot aan keizersneden.. Alle deuren gaan hier automatisch open zodra je de juiste kleding aanhebt, een hele bijzondere ervaring. Ook heb ik ervaren dat de mensen hier in het ziekenhuis een totaal andere kijk op hun werk hebben dan wij in Nederland.. Niemand neemt hier de verantwoordelijkheid voor de patiënten en als er iets moet gebeuren, kijken ze het liefst allemaal toe hoe iemand anders dit doet.. Maar wat ik nog het ergste vind om te zien, is dat de mensen hier geen enkele empathie naar hun patiënt tonen.. Als bijvoorbeeld de kindjes tijdens het verzorgen van de wonden gillen van de pijn, wordt er geroepen dat ze hun mond moeten houden of krijgen een klap op hun benen.. Maar ook vrouwen die bevallen van een ‘dood’ kindje krijgen hier geen enkele steun.. Het kindje is geboren en dan is het ook ‘klaar’.. Geen enkel begrip, medeleven of emotie.. Af en toe erg heftig om te zien, omdat wij hier in Nederland juist zó op gefocust zijn..
Daarnaast hebben we natuurlijk ook keihard kunnen lachen om alle, in onze ogen, rare, kansloze en misplaatste acties binnen het ziekenhuis.. Zo kiep je als je de vloer van de afdeling gaat schoonmaken even een emmer water leeg en veeg je een beetje met je bezempje van links naar rechts, om vervolgens met de modderstrepen achter je het water naar buiten te vegen.. Tadaaaa, de afdeling is weer schoon.. Maar zo kun je ook gewoon als je even geen zin meer hebt in je werk een ‘dutje’ gaan doen.. Toch helemaal niks mis mee..
Ik kijk terug op een hele leuke en vooral bijzondere stageperiode in deze totaal andere wereld, waarin ik zelf ook veel nieuwe inzichten heb verkregen!

Onze laatste stageweek hebben Janouk en ik nog doorgebracht op de afdeling Maternity en Neonatologie. We hebben nog een hoop bevallingen gezien en ik heb kennis gemaakt met de ‘vuilnisbak’ vol met placenta’s.. Gadverrrrdamme.. Je gaat bijna van je stokje van de lucht..
Ook heb ik een babyreanimatie gezien.. Erg heftig en confronterend vond ik.. Uiteindelijk heeft dit kindje het ook niet gehaald.. Ook hier trekken de Afrikaanse zusters zich weinig van aan en zeggen alleen maar: ‘Ja, dit is de wil van Allah’.. Over de bevallende Afrikaanse vrouwen rest mij nog een ding te zeggen.. Wat heb ik ontzettend veel respect voor deze vrouwen, die allemaal in hun eentje, zonder ook maar enige vorm van pijnbestrijding hun kind ter wereld brengen.. In Nederland gaat dit er (gelukkig) toch allemaal heel anders aan toe. Gelukkig hebben we ons op Neonatologie nog zeer nuttig kunnen maken met het voeden van de kindjes en heb ik zo’n heerlijk klein frummeltje mogen wassen. In een kleine waskom, zonder zeep.. Dat dan weer wel.. Maar ach.. Ik kon even genieten van dit mooie moment!
Op onze laatste dag zijn we met onze camera in de aanslag naar het ziekenhuis vertrokken en hebben we nog zoveel mogelijk geprobeerd vast te leggen. Omdat fotograferen in het ziekenhuis ten strengste verboden is, hebben we vaak ons liefste gezicht moeten opzetten en mochten we hier en daar toch een mooi plaatje schieten. Ook onze ‘grote vriendin’ Fahamni staat met ons op de foto, die ik hierbij wil uitroepen tot de meest hilarische zuster van heel Zanzibar en omstreken.

Natuurlijk is het weekend niet voorbij gegaan zonder een leuk uitstapje. We zijn afgelopen weekend afgereisd naar Michamvi, het oosten van het eiland. Hier zaten we in een lodge, welke werd gerund door een stel echte ‘rastamannen’, helemaal leuk. We hadden ons eigen, kleine, schattige hutje!
Om 18.00 werden we opgehaald, we zijn namelijk gaan eten bij restaurant De Rock, uitgeroepen tot het mooiste restaurant ter wereld! En met recht kan ik jullie vertellen. Het is een klein restaurantje, gelegen op een rots, midden op het water! Nadat er op het strand eerst een kleine fotoshoot plaatsvond met dit restaurant, werden we opgehaald met een bootje! Het is weliswaar maar een meter of 15 varen, maar de ervaring dat we ‘varend’ naar een restaurant zijn gebracht, kan niemand ons meer afnemen. Ik heb heerlijk pasta met gamba’s gegeten! Achter het restaurantje zit een veranda, waar we nog heerlijk koffie hebben gedronken onder een waanzinnig mooie, heldere sterrenhemel! Eenmaal weer terug bij de lodge, bleek een van onze nieuwe rastavrienden jarig! Gevolg: een kampvuur, een gitaar, jambé’s en heel veel drank en gezelligheid. Helaas hadden onze rastamannen weinig muzikaal talent, maar hilarisch was het zeker. Ook hebben Janouk en ik nog een mooie jambé-sessie gegeven! Binnenkort verschijnt onze CD en zullen wij in het najaar komen met een tour. Wellicht zullen we Nederland ook aandoen, dus voor de liefhebbers..?! Toen rond 1.00 de jointjes en de flessen tequila eraan kwamen, vonden we het wel mooi geweest en zijn we lekker gaan slapen. Het ontbijt op zondagochtend was een beetje schraal, maar dat mocht de pret niet drukken! We hebben nog heerlijk wat uurtjes op het strand gelegen en zijn weer rustig teruggegaan naar ons eigen huis!

Daarnaast was het voor ons natuurlijk ook nog een beetje Pasen en hebben we op maandagmorgen met het hele huis een paasontbijt gemaakt. We hadden eieren, wentelteefjes en een brood-cake-pudding uit de oven. En met grote dank aan de oma van Kristien, hadden we ook wat chocolade paaseitjes. Wat hebben we met z’n allen genoten en hebben we massaal weer veel te veel gegeten.. Haha.

Omdat onze tijd op Zanzibar er bijna op zit, hebben we met veel zwoegen en zweten onze verdere reis uitgestippeld. En, ik presenteer jullie met trots ons verdere reisplan: op 17 mei stappen Janouk en ik in het vliegveld naar KAAPSTAD! We gaan namelijk backpacken door Zuid-Afrika en sluiten onze reis af met een tour door het Chobe National Park in Botswana en een tour langs de Victoria Falls in Zambia/Zimbabwe. Supervet toch!

Maar voordat het zover is, komt er morgen bezoek uit Nederland! Vanavond stappen ze bepakt en bezakt in het vliegtuig en morgen om 17.30 zullen Janouk en ik ze vol enthousiasme verwelkomen op dit mooie eiland. De eerste paar dagen willen we ze Stone Town laten zien, ons huis en het project, om vervolgens lekker 5 dagen te gaan chillen in een dik resort in het noorden van het eiland. Als we allemaal helemaal ‘zen’ zijn, stappen we in het vliegtuig naar Arusha om met elkaar de wel bekende BIG-5 te gaan spotten. Ik ben er helemaal klaar voor!

Dit was het voor nu weer even, tot blogs weer!
Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 25 April 2014 - 12:58

Ilse:

Wat een leuk verhaal weer Ruub! Jij bent al heel wat levenservaringen verder! Dat kan niemand meer van je afnemen. En nu lekker chillen met die billen! Gaaf hoor. Lekker genieten en Kom dan maar snel weer terug naar het vertrouwde Dordtje!

Liefs xxx

• 25 April 2014 - 13:02

Willy Van Pelt:

Ruby de tijd is omgevlogen de afgelopen 3 maanden genoten van je geweldige verslagen van jullie wel en wee........geniet van de weken met de familie en succes op de verdere reis ...ik verwacht ook hier leuke verhalen van...
    groetjes Lucas en Willy

• 25 April 2014 - 13:55

Oma En Opa Hessler:

Lieve Ruby,

Wij hebben je verslag weer gelezen en blij dat je het er tot op vandaag in geslaagd ben om naast
    alle nare indrukken toch ook heb kunnen genieten van de mooie dingen. Het is je gegund.
    Elk moment kan je moeder, vader, broer en zus bij ons langs komen om gedag te zeggen voor
    dat zij de reis naar jullie ( jij en janouk ) gaan beginnen. Net als jij kijken ook zij naar het moment
    dat jullie elkaar weer zien. Geniet er van en maak er iets moois van.
    Vele kussen, knuffels en de groeten van Oma en mij

• 25 April 2014 - 14:06

Kees, Janica, Roan En Romee:

Lady's here we come.
    Let's have a good time together.

• 25 April 2014 - 14:54

Yvonne:

He Ruby, wat gaat de tijd snel zeg. Maar ik denk dat er straks een paar in het vliegtuig zitten die jouw weer heel graag in de armen willen sluiten. Heel veel plezier met z'n allen en natuurlijik heel veel plezier als je gaat backpacken. grt uit het zonnige dordrecht Yvonne

• 25 April 2014 - 15:09

Patricia Schepers:

Jeetje Ruby wat is dat snel gegaan en wat hebben jullie veel meegemaakt. Ik wens jullie nog heel veel plezier. Groetjes Patricia

• 25 April 2014 - 15:58

Anja:

Lieve Ruby
    Weer een mooi verslag meid wat heb jij een ervaring op gedaan. Geniet nog lekker van je reis Zeker als de fam morgen komt Iedereen de groetjes en nog een hele fijne tijd daar Dikke kus en heel veel liefs Anja Wilfred en Chavi

• 25 April 2014 - 16:04

Cindy:

Lieve Ruub wat fijn dat alles goed met je gaat daar!
    Ik mis je hier wel hoor, ben blij als je weer terug bent! Heeeel veel plezier daar en ik spreek je snel weer!!

• 25 April 2014 - 16:23

Marina Rueb :

Hoi Ruby!
    Jeetje, zit je stage er al haast weer op?! Dat is snel gegaan! Je zal straks wel weer even moeten wennen wanneer je terug bent in ons kikkerlandje...
    Toen ik je laatste verslag las, stelde ik mij voor hoe het zou zijn wanneer wij hier op Parkstaete ook zo met de mensen om zouden gaan... Alle 'bellen' konden dan wel weg, er zou toch niet op gereageerd worden. Klagen over het eten? Dan eet je toch maar niet! Hulp nodig bij het wassen en aankleden? Wacht maar tot er familie op bezoek komt, misschien willen die wel helpen... Is de wondbehandeling pijnlijk? Niet zeuren, even op je tanden (kunstgebit) bijten. En blijft iemand dan piepen? Gewoon een draai om zijn of haar oren geven (iets wat de verpleging bij sommige mensen in gedachten af en toe waarschijnlijk maar wat graag zou willen doen)...

Stel je voor dat één van de verpleegkundigen uit het ziekenhuis waar je stage loopt hier een kijkje kon nemen. Die zou denk ik net zo verbaasd zijn als jij nu... Wel een gek idee eigenlijk.

Héél veel plezier tijdens jullie rondreis. Hopelijk zien jullie veel moois en de nodige bijzondere dieren (vanaf een veilige afstand dan hè?!).

• 25 April 2014 - 16:24

Mariel:

ha Ruby wat kan jij geweldig schrijven zeg!! Heel mooi om je zo te volgen. Dit is een ervaring die niemand je meer afneemt.
    Ik wens je nog een fijne tijd, samen met de anderen.
    Geniet er van!!
    Groetjes Mariël

• 25 April 2014 - 16:49

Henny:

Hoi Ruby, wat een heerlijk verslag weer en wat is de tijd snel gegaan , wat een karrevrachten aan ervaring neem jij mee in je rugzak. Nu is het tijd om lekker te gaan genieten van het mooie Afrika, eerst met je familie en straks met Janouk, de reis die jullie hebben uitgestippeld ziet er geweldig uit maar eerst zoals gezegd met de familie op stap, wat een feest zal het morgen worden als jullie elkaar weer in de armen kunnen sluiten, ga er lekker van genieten en tot je volgende verslag,
    Groetjes, Henny

• 25 April 2014 - 20:28

Dennis De Jong:

Hallo Ruby

Elke keer lezen wij jou blog weer (errug leuk)
    Maar meid wat vind ik het toch dapper en stoer wat jij daar allemaal heb gedaan zeg.
    Geniet er nog van en owja vraag eens aan je ouders wie er nu de pakketjes in ontvangst nemen als wij er niet zijn hihi
    Veel plezier nog (bij de big 5 )
    Groetjes van Dennis Corrie Martijn Anouk en Casper

• 25 April 2014 - 22:15

Martine:

Heel veel plezier met elkaar! Enjoy!

• 25 April 2014 - 22:41

Ome Wim:

Hé Ruby,
    Bedankt dat je de ervaringen tijdens deze stage met ons hebt gedeeld. We hebben je verhalen met interesse, verbazing, maar vooral met veel plezier gelezen.
    Wij wensen jullie een fantastische en onvergetelijke vakantie toe met z'n allen.
    Have fun & take care,
    Marina en Wim

• 25 April 2014 - 22:48

Ingrid:

Hoi Ruby

De tijd is inderdaad snel gegaan dat je stage er nu al op zit.
    Ik wens je hele fijne weken met je ouders en broer en zus, geniet ervan en heel veel plezier in zuid Afrika.

Liefs Ed, Ingrid John en Danny

• 26 April 2014 - 16:40

Yvonne:

Hee buuf,op het moment van mijn reactie moeten ze zijn gearriveerd!!weer ff compleet maar dan in jouw wereld!deze levenservaring neemt niemand je meer af!!ga genieten met elkaar en veel plezier met de rondreis en doe heeeeeeeel voorzichtig!!!!!!!!!!!

• 27 April 2014 - 16:20

Ineke:

Super, jouw belevenissen allemaal, heel veel plezier met je familie!!!!!!!!!!!! Geniet ervan en van elkaar xxxxx

• 02 Mei 2014 - 21:30

Oma En Opa Van Boy En Babette:

Je verslag was weer geweldig. Wat een enorme ervaring heb je toch opgedaan. En nu dan gezellig met je ouders, broer en zus. Daarna nog een leuke vakantie eraan geplakt. Geniet ervan. Dus heel veel plezier en lieve groetjes van ons.